The Big Apple!

Halloj!

I förrgår (fredags)  var jag och Isabelle till the farmers market och käkade. Och vi skrattade så mycket så att det nästan gjorde ont, hehe. Det är bra att vi alltid (typ) har kul :)

Jag köpte mina mint/vitchoklad pastiller, ybergoda, så nu har jag för några (ca 2) veckor framåt! Haha...

Igår så åkte jag och Sandra, en svensk tjej jag träffade på flygplatsen och var med under orientation (hon bor i DC om ngn vill veta), till New York. Jag kom dit vid 12 och hon skulle komma kl 12.15 och kom kl 1.....Jaaaaaaaaaaaa, jag väntade där på henne i en timme, men det gjorde inte så mkt :) det var ju ändå New York Penn station! hehe 

Men när hon väl kom så bestämde vi att vi skulle börja i Central Park. Så vi lämnade tågstationen men när vi väl kom ut så hittade vi inte  vart vi var på kartan som jag hade med mig... Jaa så då fick vi snällt fråga en av de ytterst hjälpsamma amerikanarna som gav oss en bra vägbeskrivning (vi hittade alltså med den, hehe), det var bara att gå 8 avenue ner till 57 street columbus (I think....). Jaja, vi hittade dit i varje fall. Men när vi kom dit (det var en bit att gå) så var vi stelfrusna och hungriga....så vi sa att vi skulle käka först innan vi gick in i parken. Ja vi hade passerat massor med mat places, men när vi väl ville äta så hittade vi inget.... Vi gick och gick och gick och gick, i typ en timme i den isande kylan. Tillslut hittade vi ett mysigt typ Dinner som vi stannade till på, vi tog burgare med varm choklad till ;). Efteråt så gick vi med mycket lättare steg, men tyngre magar till Central Park. Väl där så var det massa snö (ca 6 cm, massa i Pennsylvanias mått mätt) och allt såg nästan förtrollande ut, det var så himla coolt att vara där. Jag hade aldrig innan  jag kom till USA aldrig haft någon vidare längtan att åka hit och se detta, men väl här så är det oförglömligt och sten coolt!!!

Vi promenerade runt i Parken och stötte helt plötsligt på en annan tjej vi hade träffat (inte någon vi hade direkt pratat med, med ändå) på orientation. Jag kommer inte ihåg hennes namn, men det var ganska random och kul att bara träffas där. Hon bor inte ens i New York, utan 1 h utanför. Menmen, vi snackade med henne ett litet tag och gick sedan vidare till 5 avenue och alla designerbutiker. Häftigt att se ställena där alla kändisar shoppar (och alla rika, typ). Vi såg times square och köpte chai latte på starbuck och fikade (tog med latten) på ben and jerry's. Därefter så kunde ingen av oss känna varken ben, armar, haka eller tår, så vi gick tillbaka till Penn station och tog tåget hem.

När vi väl kom tillbaka till tågstationen så skulle vi gå och hämta bilen, det fanns 6 våningar och när jag parkerade bilen så var jag lite stressad för att jag hade 2 min på mig att parkera och ta mig till tåget (jag hann) så jag kollade inte så noga vart jag parkerade, så hittade jag inte bilen. Jag var ganska säker på att det var på 4:de våningen, men där fanns ingen bil. Så vi sprang upp på 5:e våningen och letade frenetiskt, men ingen bil. sprang upp till 6:e våningen, ingen bil. Tillbaka till 4:e, vi kunde ju ha missat den, men ingen bil. Jaha, sa vi då, vi får väl kolla på 3:e våningen då, men där finns den säkert inte. Vid detta laget så började  jag bli ganska orolig, tänk om ngn hade stuligt den! Min HYRbil, som mina hostparents har hyrt på ett långtids kontrakt! 

Men vi gick (sprang) ner till 3:e våningen och gick (sprang) runt och kollade, och där stod den, precis där jag lämnade den ;D. Hehe! Det var verkligen en lättnad att se den. Men att ta sig in var en kons i sig. För när jag hade parkerat den så var det en jätteliten plats och bilen är STOR, så det var inte svårt men svårare att ta sig in. Men in kom vi (jag först, körde ut och sen fick Sandra hoppa in), annat var det när vi skulle ut från parkerings huset.....

Ja då var min biljett för knöglig så vi var tvugna att få en ny hos custom service (jättelätt, och jag betalade bara 6 dollar för parkeringen hela dagen, ganska billigt). Men det var lite grädden på moset att vi inte kunde komma ut...

Men det gjorde vi i varje fall och kunde lätt köra hem!

I morse när vi vaknade så hade vi planerat att åka till Wawa och käka frulle innan vi skulle till the mall. MEN när jag gick ut till bilen så var det is everywere sooo, det gick inte. Hela bilen (och allt annat samt vägen) var täckt i ett lager av is, det såg ut som att någon spolat med en slang överallt och det bara var typ 40 minus samtidigt så att allt frös till direkt...Tydligen så var det kaos på alla vägar, så det var väl lika bara att vi stannade hemma. Vi kollade på film med barnen och kollade på en parad av brandbilar och polisbilar, tilloch med santa var där och kastade ut presentpåsar, jag var den ända (förutom barnen förstås) som fick en påse!!!!!!!!! Hahaha, jag tror att det var  för att jag log så brett :D,det lönar sig att vara glad. Lol!

Men men efter det så hade vägarna klarnat lite och då tog jag, Sandra och Hannah min bil och åkte till frankin mills mall, där vi shoppade lite. Jag köpte en Gap tjoktröja och två linnen och 3 par trosor på Old Navy. Och sen såg vi till min förtjusning ett WalMart på vägen ut till the highway, så vi stannade till där oxå. Och där köpte jag ett par jogging skor för bara 11 dollar(!) och dadadam dam daaaaaaaaa: en WEBBCAM!!!! Så till alla er som törstar efter att se min vackra nynna live, nu har er högsta dröm blivit sann!!!!

Men men efter det så körde jag Sandra till tågstationen i Yardley och sen åkte jag och Hannah hem till oss. 

Vi käkade turky till middag, och sedan så var det dax för de första Hanuuka presenterna! 21 är starten på Hanuukah i år, så efter middagen öppnade barnen presenter (inte från mig, de får de senare) och vi (föräldrarna och jag) öppnade presenterna som vi fick av barnen. Jag fick en almanacka av Logan, en prydnads delfin av Zach och ett halsband av Sam. Det var väldigt gulligt!

Men nu är jag svintrött så jag ska BARA lägga upp en MASSA bilder som jag tog i the big apple! Here you go!!!

Random bild av en snygg fasad!Annan random fasad!Sandra i central park!Militärträd mitt i central park! Woho!häst och vagn!skridskorink mitt i parken!skyskrapaThe essex buildingMEEEEEEEEE!Vi!Vatten  ekorreSandraYo (eller jag för er som inte fattar det)Haha, thin ice det finns ingen is!Vackertskarp kontarstfrihetsgudinnan, kinda..5 avenueGissa vilken affär!Time SquareTime SquareTime SquareTime SquaresandraMEEE!!!The M&M store!


HAHAHA!!!!!! Det blev måååånga bilder denna gången, hehe. Men men, ni får ta och komentera mycket nu!

Tata!!!!!
 


Kommentarer
Postat av: Kusinen

En HEL dag i New York UTAN "Steve&Berrys"...!

Du missade det bästa..! =(

Men visst är det är fantastisk stad och central park är ett måste. längtar tillbaka

2008-12-22 @ 08:16:53
Postat av: Lina Fagerberg

Seriöst Johanna, jag ska döda dig när du kommer tillbaka, varför tog du inte med mig för? ;o

2008-12-22 @ 11:08:45
URL: http://linafagerbergs.blogg.se/
Postat av: Amelie

Lite avundsjuk blir man ju nu... Hoppas att du får en bra jul och ett gott nytt år.

Kram Amelie

2008-12-23 @ 00:21:19
URL: http://minvardag.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0